”Dengarlah, hai orang Israel: TUHAN itu
Allah kita, TUHAN itu esa!
Kasihilah TUHAN Allahmu, dengan segenapa
hatimu dan dengan segenap
jiwamu dan dengan segenap kekuatanmu.
Apa yang kuperintahkan kepadamu pada hari ini
haruslah engkau perhatikan.
Haruslah engkau mengajarkannya
berulang-ulang kepada anak-anakmu dan
membicarakannya apabila engkau duduk di
rumahmu, apabila engkau sedang
dalam
perjalanan, apabila engkau berbaring, dan apabila engkau bangun” (Ulangan 6:4-7).
Ayat-ayat ini ditimbangkan oleh
orang-orang Yahudi sebagai ayat-ayat Alkitab yang terpenting. Sebenarnya, ada
setengah orang Yahudi yang memakai ayat empat tertulis di atas tali sembahyang
mereka, bersama-sama dengan tiga ayat lagi. (Orang-orang Yahudi memakai tali
sembahyang ini apabila mereka berdoa, sebagai satu peringatan kepada mereka).
Bangsa Israel diperintahkan oleh
TUHAN mengajar anak-anak mereka kebenaran bahawa Allah adalah esa dan mereka
harus mengasihiNya.
FIRMAN ALLAH
TIDAK MENGAJAR DOKTRIN ”TRITUNGGAL”
Perkataan ”tritunggal”
atau
”tiga bersatu,” atau sebutan lain yang kesamaan, tidak terdapat
dalam firman Allah. Alkitab tidak ada juga sebutan seperti ”Tiga
Yang Kudus,” atau ”Keluarga Yang Kudus,” tetapi, kita dapat
membaca banyak ayat kitab suci tentang ”Yang Kudus,” sebagai contoh:
Yesaya 41:14, 16, 20, 43:3, 47:4. Dalam Alkitab Inggeris, sebutan ini selalu
menterjemahkan: ”Holy One.”
Sebelum kita belajar tentang keesaan
Allah, kita akan belajar tentang doctrine tritunggal yang diterima oleh
kebanyakan jemaat sebagai doktrin rasmi mereka.
Doktrin tritunggal mengajar:
1.
Ada tiga wujud dalam keAllahan: Bapa, Anak, dan Roh
Kudus.
2.
Bapa adalah tersendiri dan berlainan daripada Anak
dan Roh Kudus; Anak adalah tersendiri dan berlainan daripada Bapa dan Roh
Kudus; dan Roh Kudus adalah tersendiri dan berlainan daripada Bapa dan Anak.
3.
Semua tiga mempunyai tarag yang sama. Semua
mempunyai kuasa, pengetahuan dan umur (kerana mereka wujud bersama-sama pada
azal) yang sama.
4.
Sungguhpun ada tiga wujud di dalam keAllahan itu,
tetapi secara yang tidak ada seorang pun dapat menyatakan, semua adalah esa.
Makna perkataan ”esa” adalah ”satu, tunggal, tidak ada yang
lain lagi.” Allah dengan jelas mengisytiharkan bahawa Dia adalah esa (Ulangan
6:4). Bagaimanakah kita dapat membahagikan Allah ke dalam tiga wujud yang
berlainan dan tersendiri daripada satu sama lain, tetapi mereka masih semua
esa?
Kalau
Allah (Bapa) mengongsi kuasa dan pengetahuanNya secara yang sama dengan dua
wujud yang lain, mengapakah Dia berkata:
”Dengan siapa hendak kamu samakan Aku,
seakan-akan Aku seperti dia? Firman
Yang Mahakudus” (Yesaya 40:25).
”Siapakah seperti Aku?” (Yesaya 44:7).
Mungkin
Anak dan Roh Kudus dengan cepat menjawab, ”Kami, Bapa!” Tidak! Yesus,
sebagai Anak Allah, berdoa kepada BapaNya. Adakah seorang yang mempunyai kuasa
yang sama dengan seorang lain berdoa kepada orang itu? Adakah Anak Allah
mengadakan mukjizat-mukjizat dengan kuasaNya sendiri?
”... tetapi Bapa yang diam di dalam Aku, Dialah
yang melakukan pekerjaanNya”
(Yohanes 14:10).
Kalau
Anak dan Bapa mempunyai pengetahuan yang sama tepat, mengapakah Yesus berkata
tentang kedatanganNya yang kedua:
”Tetapi tentang hari dan saat itu tidak
seorangpun yang tahu, malaikat-malaikat
di syurga tidak, dan Anakpun tidak, hanya
Bapa sendiri” (Mat
24:36).
Kalau
Bapa dan Anak wujud pada azal, ini bermakna kedua-dua adalah umur yang sama.
Kalau benar, mengapakah satu wujud bernama ”Bapa” dan wujud yang lain
bernama, ”Anak.” Mengapakah juga firman Allah menyampaikan kepada kita
bahawa Anak telah dilahirkan:
”Sebab seorang anak telah lahir untuk
kita, seorang putera telah diberikan untuk kita;
lambang pemerintahan ada di atas bahunya,
dan namanya disebutkan orang: Penasihat
Ajaib, Allah yang Perkasa, Bapa yang Kekal,
Raja Damai” (Yesaya 9:6).
Kita
boleh bertanya banyak lagi persoalan. Sebagai contoh, kalau Allah adalah tiga
wujud,
Mengapakah firman Allah tidak menjelaskan
ini kepada kita? Mengapakah
kita dikira menerima keAllahan sebagai satu misteri (teka-teki).
Mengapakah
Paulus tidak percaya keAllahan satu misteri?
”Sebab apa yang tidak nampak daripadaNya,
iaitu kekuatanNya yang kekal dan
keilahanNya *(keAllahan) dapat nampak
*(dengan jelas nampak) kepada pikiran
dari karyaNya sejak dunia diciptakan,
sehingga mereka tidak dapat berdalih” (Roma 1:20).
*Alkitab Inggeris, KJV
Firman
Allah mengajar kita keAllahan bukan satu misteri, tetapi kita dapat dengan
jelsa melihat dan memahaminya, dan tidak ada seorang pun yang dapat berdalih.
SIAPAKAH ADALAH BAPA DALAM KEALLAHAN?
”Kelahiran Yesus Kristus adalah seperti
berikut: Pada waktu Maria, ibuNya,
bertunangan dengan Yusuf, ternyata ia
mengandung dari Roh Kudus...” (Matius 1:18).
”... Roh Kudus akan turun atasmu dan kuasa
Allah Yang Mahatinggi akan menaungi
engkau; sebab itu anak yang akan
kaulahirkan itu akan disebut kudus, Anak Allah” (Lukas 1:35).
”Sebab seorang anak telah lahir untuk
kita... dan namanya disebutkan orang:
Penasihat Ajaib, Allah yang Perkasa, Bapa
yang Kekal ...” (Yesaya
9:6).
Adakah tiga Bapa dalam keAllahan?
”Satu
Allah dan Bapa semua ...” (Efesus 4:6).
”Bukankah
kita sekalian mempunyai satu bapa? Bukankah satu Allah menciptakan
kita?”
(Maleakhi 2:10).
DARI MANA DOKTRIN TRITUNGGAL BERASAL?
Doktrin
tritunggal mulai diajar semasa kurun yang kedua, tetapi tidak diterima oleh
ramai orang Kristisn. Pada
tahun 325 T. M., Gereja Katolik Roma mengadakan satu majlis bernama Majlis
Nicene. Maksudnya untuk mengambil keputusan tentang doktrin KeAllahan, kerana
ada berbagai-bagai pendapat. Ada orang percaya kepada doktrin keesaan, dan ada
orang yang percaya kepada doktrin tritunggal, dan ada orang yang percaya kepada
kepercayaan-kepercayaan yang lain.
Suasana
untuk majlis ini bukan rohani, dengan banyak pertengkaran, termasuk orang-orang
yang berkumpul-kumpul satu sama lain. Sesudah banyak perundingan, doktrin
tritunggal menjadi doktrin rasmi untuk Gereja Katolik Roma, dan juga, cara
untuk baptisan diubahkan kepada ”dalam nama Bapa, Anak dan Roh Kudus,” sungguhpun
baptisan ”dalam nama Yesus Kristus” digunakan oleh setengah orang
sehingga kurun yang kelapan.
Satu
alasan doktrin tritunggal diterima dengan senang oleh ramai orang ialah kerana
mereka mendapati lebih senang untuk menarik orang-orang yang menyembah
berhala-berhala kepada agama Kristian. Susahlah untuk orang-orang seperti ini
percaya kepada satu Allah sahaja! Kemudian, Maria, ibu Yesus Kristus,
ditinggikan kepada tempat sama dengan Allah, dan pengikut-pengikut Gereja
Katolik Roma mulai menyembah Maria sebagai ”Ibu
Allah.” Maria menjadi sebahagian ”Keluarga Yang Kudus.”
APA YANG ALLH
BERKATA TENTANG DIRINYA?
”Beginilah
firman TUHAN, Raja dan Penebus Israel, TUHAN semesta alam:
’Akulah
yang terdahulu dan Akulah yang terkemudian; tidak ada Allah selain
daripadaKu”
(Yesaya
44:6).
’”Akulah TUHAN dan tidak ada yang lain;
kecuali Aku tidak ada Allah’” (Yesaya 45:5).
’”... Sebelum Aku tidak ada Allah
dibentuk, dan sesudah Aku tidak akan ada lagi.
Aku, Akulah TUHAN dan tidak ada
juruselamat selain daripadaKu” (Yesaya 43:10-11).
YESUS KRISTUS ADALAH ALLAH DINYATAKAN
DALAM RUPA MANUSIA!
1.
Anak adalah tubuh yang didiami oleh Allah. ”...
Anak yang akan kaulahirkan itu akan
disebutkan...
Anak Allah” (Lukas 1:35). Maria bukan melahirkan Allah yang diam di dalam tubuh
itu. Dia melahirkan tubuh sahaja. Hanya tubuh itu yang disebutkan ”Anak
Allah.”
2.
TUHAN (Yehovah) diam di dalam tubuh itu: Matius
1:23; I Timotius 3:16; Yohanes 1:1,
14; Ibrani
2:13-17.
3.
Kerana Allah menciptakan tubuh itu, Dia adalah
Bapanya. Jadi, perhubungan di antara
tubuh dan penciptanya
adalah Bapa dan Anak (Yohanes 14:8-9; Yohanes 10:30-33).
4.
Yesus adalah Allah, tetapi juga manusia. Sebagai
manusia Dia menjadi lapar, dahaga, dan
letih. Sebagai
Allah, Dia mempunyai kuasa untuk memperbanyakkan roti dan ikan. Sebagai
manusia, Dia berdoa; tetapi, sebagai Allah, Dia menjawab doa.
5.
Yesus Kristus dipanggil ”Yang Mahakuasa” dalam Wahyu
1:8. mustahil untuk dua wujud
mempunyai
gelaran itu!
6.
Yesaya bernubuat tentang Yohanes Pembaptis: ”Ada
suara yang berseru-seru:
’Persiapkan
di padang gurun jalan untuk TUHAN, luruskan di padang belantara jalan raya bagi
Allah kita!” (Yesaya 40:3).
Sangat jelas dalam ayat
ini bahawa Yesus Kristus adalah Allah yang menyatakan diri dalam rupa manusia!
SATU ALLAH,
TIGA MANIFESTASI
Lebih tepat untuk kita berfikir
tentang Allah mempunyai tiga manifestasi, bukan tiga wujud tersendiri berlainan
daripada satu sama lain. Allah menyatakan diriNya sebagai: 1) Bapa, kerana Dia
menciptakan segala sesuatu; 2) Anak, kerana tubuhNya menjadi korban bagi
dosa-dosa semua manusia, dan 3) Roh Kudus, kuasa yang aktif dalam jemaat Yesus
Kristus (Kisah Para Rasul1:8).
Kita pun boleh berfikir tentang
Allah mempunyai tiga jawatan, juga: Bapa, Anak, dan Roh Kudus, sama seperti
berjuta-juta orang di dunia ini adalah Bapa kepada anak-anak mereka, anak
kepada Bapa mereka, dan suami kepada isteri mereka, tetapi mereka adalah satu
orang sahaja!
Air dapat digunakan dalam rupanya
yang biasa, atau dibekukan sehingga menjadi ais, atau direbuskan sehingga
menjadi stim, tiga manifestasi, tetapi air yang sama!
Sama dengan Allah. Kalau kita
percaya keAllahan terdiri wujud tersendiri dan berlainan dengan satu sama lain,
dengan automatik kita percaya kepada tiga Allah dan menjadi seperti orang-orang
yang percaya kepada dan menyembah banyak allah!
”Dengarlah, hai orang Israel: TUHAN
itu Allah kita, TUHAN itu esa!” (Ulangan 6:4).
”Engkau
harus menyembah Tuhan, Allahmu, dan hanya kepada Dia sajalah engkau berbakti’” (Matius 4:10).
ReplyDeleteShalom bapak, ibu saudara/i di manapun berada. Apakah Sudah ada yang pernah mendengar tentang Shema Yisrael? Ini adalah kalimat pengakuan iman orang Yahudi yang biasa diucapkan pada setiap ibadah mereka baik itu di rumah ibadat atau sinagoga maupun di rumah. Yesus juga menggunakan Shema untuk menjawab pertanyaan dari seorang ahli Taurat mengenai hukum yang utama. Kita dapat baca di Ulangan 6 ayat 4 dan pernah juga dikutip oleh Yesus di dalam Injil Markus 12 : 29. Dengan mengucapkan Shema, orang Yahudi mengakui bahwa YHWH ( Adonai ) Elohim itu esa dan berdaulat dalam kehidupan mereka. Berikut teks Shema Yisrael tersebut dalam huruf Ibrani ( dibaca dari kanan ke kiri seperti huruf Arab ) beserta cara mengucapkannya ( tanpa bermaksud untuk mengabaikan atau menyangkal adanya Bapa, Roh Kudus dan Firman Elohim yaitu Yeshua haMashiakh/ ישוע המשיח, yang lebih dikenal oleh umat Kristiani di Indonesia sebagai Yesus Kristus ) berikut ini
Teks Ibrani Ulangan 6 ayat 4 : ” שְׁמַ֖ע ( Shema ) יִשְׂרָאֵ֑ל ( Yisrael ) יְהוָ֥ה ( YHWH [ Adonai ] ) אֱלֹהֵ֖ינוּ ( Eloheinu ) יְהוָ֥ה ( YHWH [ Adonai ] ) ( ekhad ) ׀ אֶחָֽד ”
Lalu berdasarkan halakha/ tradisi, diucapkan juga berkat: ” ברוך שם כבוד מלכותו, לעולם ועד ” ( " barukh Shem kevod malkuto, le’olam va’ed " ) yang artinya diberkatilah nama yang mulia kerajaanNya untuk selama-lamanya " ). Apakah ada yang mempunyai pendapat lain?.
🕎✡️👁️📜🕍🤴🏻👑🗝️🛡️🗡️🏹⚖️☁️☀️⚡🌧️🌈🌒🌌🔥💧🌊🌬️🏞️🗺️🏡⛵⚓👨👩👧👦❤️🛐🤲🏻🖖🏻🌱🌾🍇🍎🍏🌹🐏🐑🐐🐂🐎🦌🐪🐫🦁🦅🕊️🐟🐍₪🇮🇱⛪