Friday, 17 May 2013

Hukuman Kekal

”... dasar pertobatan dari perbuatan-perbuatan yang sia-sia, dan dasar
kepercayaan kepada Allah,
iaitu, ajaran tentang pelbagai pembaptisan, penumpangan tangan, kebangkitan
orang-orang mati, dan hukuman kekal” (Ibrani 6:1-2)
”Hukuman kekal” disenaraikan sebagai satu daripada enam prinsip doktrin Kristus. Perkataan ”Hukuman” dalam ayat dua (di atas) dan dalam kebanyakkan ayat Kitab Suci dari Perjanjian Baru datang dari perkataan Yunani ”Krisis” bermakna ”satu keputusan diambil yang baik terhadap orang yang lain, atau tidak baik.” Mungkin perkataan ”pengadilan” adalah perkataan yang lebih betul, kerana ”hukuman” biasanya digunakan secara yang negatif sahaja.
Sebutan ”hukuman kekal,” dalam  ayat 2 ( di atas) tidak semestinya berhubungan dengan pengadilan yang akan datang bagi bangsa-bangsa, orang-orang kudus, dan orang-orang berdosa. Pengarang ini percaya bahawa dalam ayat ini Paulus menulis tentang pengadilan yang akan berlaku dengan segera sesudah seseorang mati.
”Dan sama seperti manusia ditetapkan untuk mati satu kali saja, dan sesudah
itu dihakimi (Ibrani 9:27).
Perkataan ”sesudah” dalam ayat ini (di atas) datang dari perkataan Yunani ”meta,” yang bermakna ”masa yang pendek,” ”Dihakimi” datang daripada perkataan ”krisis,” perkataan sama yang diterjemahkan ”hukuman” dalam Ibrani 6:2. Semua ini menabahkan kekuatan kepada kepercayaan penulis ini bahawa Paulus menulis dalam ayat ini tentang pengadilan yang berlaku dengan segera sesudah seorang mati.

KEMATIAN BERLAKU KEPADA SEMUA MANUSIA
”Apakah arti hidupmu? Hidupmu itu sama seperti wap yang sebenar saja kelihatan lalu lenyap” (Yakobus 4:14).
Hanya kedatangan Yesus yang kedua dapat menghalang kita dari menepati perlantikan kita dengan kematian. Tetapi sesudah itu, apakah yang berlaku?;
1.      Tubuh balik ke tanah:
”Kerana nasib manusia adalah sama dengan nasib binatang, nasib yang sama
menimpa mereka; sebagaimana yang satu mati, demikian juga yang lain. Kedua-
duanya mempunyai nafas yang sama, dan manusia tak mempunyai kelebihan atas
binatang, kerana segala sesuatu adalah sia-sia.
Kedua-duanya menuju satu tempat; kedua-duanya terjadi dari debu dan
Kedua-duanya kembali kepada debu” (Pengkhotbah 3:19-20).
Dalam ayat-ayat ini, Salomo menulis tentang tubuh manusia, sahaja, tetapi manusia adalah tubuh, roh, dan jiwa (I Tes 5:23). Tetapi, dai meneruskan dengan menulis tentang roh manusia:
”Siapakah yang mengetahui, apakah nafas (*roh) manusia naik ke atas dan nafas (*roh)
binatang turun ke bawah bumi” (Pengkhotbah 2:21).
*Alkitab Inggeris, KJV
”dan debu kembali manjadi tanah seperti semula dan roh kembali kepada
Allah yang mengaruniakannya” (Pengkhotbah 12:7).
Bagi apakah maksud roh manusia balik ke Allah? Bagi pengadilan atau hukuman, dan penempatan. Allah mesti mengambil keputudan ke mana Dia akan menghantar roh jiwa orang yang mati. Sesungguhnya perkara ini sedah diselesaikan oleh orang yang mati dengan cara hidup di dunia ini sebelum kematiannya.

KEWUJUDAN NERAKA
Sungguhpun perkataan ”neraka” tidak terdapat dalam Perjanjian Lama, tetapi ada banyak ayat Kitab Suci yang rupanya berhubungan dengan tempat itu. Sebagai contoh:
”Sebaliknya, ke dalam dunia orang mati engkau diturunkan, ke tempat yang paling
dalam di liang kubur” (Yesaya 14:15).
”Orang-orang yang berdosa terkejut di Sion, orang-orang murtad diliputi kegentaran.
Mereka berkata: ’Siapakah di antara kita yang dapat tinggal dalam api yang meng-
habiskan ini? Siapakah di antara kita yang dapat tinggal di perapian yang abadi ini?”
(Yesaya 33:14).
”Sebab api telah dinyalakan oleh murkaKu, dan bernyala-nyala sampai ke bagian dunia
(*orang mati) yang paling bawah; api itu memakan bumi dengan hasilnya, dan meng-
hanguskan dasar gunung-gunung” (Ulangan 32:22).
”sebab kasih setiaMu besar atas aku, dan Engkau telah melepaskan nyawaku dari dunia
(*orang mati) yang paling bawah” (Mazmur 86:13).
*”orang mati” tidak terdapat dalam penterjamahan yang lain.

NERAKA DALAM PERJANJIAN BARU
Beberapa kali, Yesus mengajar tentang neraka: Sebagai contoh:
”Dan jika tanganmu menyesatkan engkau, penggallah, kerana lebih engkau masuk
ke dalam hidup dengan tangan kudung daripada dengan utuh kedua tanganmu
dibuang ke dalam neraka, ke dalam api yang tak terpadam;
Di tempat itu ulatnya tidak akan mati, dan apinya tidak akan padam” (Markus 9:43-44)
Bacalah juga ayat 45-48.
”Dan Ia akan juga kepada mereka yang di sebelah kiriNya: Enyahlah dari
hadapanKu, hai kamu orang-orang terkutuk, enyahlah ke dalam api yang kekal yang
telah sedia untuk Iblis dan malaikat-malaikatnya.
Dan mereka ini akan masuk ke tempat siksaan yang kekal, tetapi orang benar ke
dalam hidup yang kekal” (Matius 25:41,46).
Apa yang kita belajar tentang neraka, alam akhirat tempat untuk semua manusia yang tidak mengalami keselamatan yang benar, dari ayat-ayat ini ialah:
1.      Jiwa mereka tak pernah mati.
2.      Api neraka tak pernah terpadamkan.
3.      lebih baik menyerahkan apa yang terbanyak dikasihi oleh kita (yang menghalang kita) daripada membiarkan benda-benda (atau orang-orang) ini menyebabkan kita masuk neraka yang kekal.
4.      Neraka adalah tempat siksaan yang kekal.

ORANG KAYA DAN LAZARUS
Bacalah Lukas 16:19-26 dan memperhatikan kebenaran-kebenaran ini tentang neraka:
1.      Ini bukan satu perumpaman. Yesus Kristus tak pernah menggunakan nama-nama dalam perumpamaan-perumpamaan. Dia berkata ”Ada seorang kaya” dan ”ada seorang pengemis.” Peristiwa ini benar-benar berlaku.
2.      Pengemis mati dan tidak ada apa-apa dikatakan tentang pengkuburannya. Tetapi jiwanya dibawa oleh malaikat-malaikat ke ”pangkuan Abraham.” Sebutan ini adalah sebutan orang-orang Yahudi bagi tempat untuk jiwa berehat sehingga kebangkitan orang mati. Yesus memanggil tempat ini ”Firdaus” (Lukas 23:43).
3.      Orang kaya mati dan dikuburkan.
4.      ”Dan sementara ia menderita sengsara di dalam alam maut (*neraka) ia memandang ke atas, dan dari jauh dilihatnya Abraham, dan Lazarus duduk di pangkuannya.” (Lukas 16:23).
5.      Dia berseru, ”Bapa Abraham, kasihanilah aku. Suruhlah Lazarus, supaya ia mencelupkan ujung jarinya ke dalam air dan menyejukkan lidahku, sebab aku sangat kesakitan dalam nyala api ini”
6.      Orang kaya mempunyai pengingatan, dan Abraham mengingatkan dia bahawa dia sudah menerima banyak peluang semasa kehidupannya (ayat 25).
7.      Abraham memberitahu orang kaya bahawa ”di antara kami dan engakau terbentang jurang yang tak terseberangi, supaya mereka yang mahu pergi dari sini kepadamu ataupun mereka yang mahu datang dari situ kepada kami tidak menyeberang” (ayat 26).

MASA HADAPAN UNTUK ORANG PERCAYA YANG BENAR
Yesus Kristus memberitahu pencuri yang tergantung di kayu salib,”... sesungguhnya hari ini juga engkau akan ada bersama-sama dengan Aku di dalam Firdaus” (Lukas 23:43). Waktu seorang mati ”dalam Kristus” tubuhnya kembali ke tanah, tetapi roh dan jiwanya dihantar oleh Tuhan ke Firdaus, untuk rehat dan menantikan kebangkitan orang mati. Paulus menulis tentang kebangkitan ini:
”Selamanya kami tidak mau, saudara-saudara, bahawa kamu tidak
mengetahui tentang mereka yang meninggal (*tidur) supaya kamu
jangan berdukacita seperti orang-orang lain yang tidak mempunyai
pengharapan.
Kerana jikalau kita percaya, bahawa Yesus telah mati dan telah bangkit,
maka kita percaya juga bahawa mereka yang telah meninggal (*tidur)
dalam Yesus akan dikumpulkan Allah bersama-sama dengan Dia.
Ini kami katakan kepadamu dengan firman Tuhan: kita yang hidup, yang
masih tinggal sampai kedatangan Tuhan, sekali-kali tidak akan mendahului
mereka yang telah meninggal.
Sebab pada waktu tanda diberi, iaitu pada waktu penghulu malaikat berseru
dan sangkakala Allah berbunyi, maka Tuhan sendiri akan turun dari syurga
dan mereka yang mati dalam Kristus akan lebih dahulu bangkit;
Sesudah itu, kita yang hidup, yang masih tinggal, akan diangkat bersama-sama
dengan mereka dalam awan menyongsong Tuhan di angkasa. Demikianlah kita
akan selama-lamanya bersama-sama dengan Tuhan.
Kerana itu hiburkanlah seorang akan yang lain dengan perkataan-perkataan ini”
(I Tesalonika 4:13-18).
*sleep – Alkitab Inggeris, KJV
Orang kaya mati dan dengan segera pergi ke neraka. Pencuri yang menerima pengampunan daripada Yesus mati dan dengan segera pergi ke Firdaus. Kerana contoh-contoh ini, kita dapat memahami bahawa ada pengadilan atau hukuman yang berlaku pada waktu seorang mati.
Daniel 7:9-10; II Korintus 5:10; dan Wahyu 20:11-15 menceritakan tentang hukuman yang akan datang, tetapi apa yang terpenting ialah hukuman yang berlaku pada waktu seorang mati.
Kalau seorang mati diselamatkan (dalam Yesus Kristus), dia tidak perlu bimbang tentang hukuman yang akan berlaku nanti. Dia tidak akan diambil dari tempat rehat, ditempatkan di hadapan taktha hukuman, dan sesudah itu dibuang ke dalam neraka.
Kedua-dua Yohanes dan Daniel menerima penglihatan daripada Tuhan tentang takhta pengadilan, dan buku-buku yang dibukakan. Buku-buku ini adalah enam puluh enam buku dari Alkitab itu, dari man manusia dihakimi. Sekarang ini kita mesti hidup dengan firman Allah, supaya kita dapat mati dengan firman Allah. Kalau hati kita betul dengan Tuhan, kta tidak perlu mempunyai takut terhadapNya. Apabila Paulus menghadapi kematian, dia menulis kepada Timotius, anaknya dalam Kristus Yesus:
”Mengenai diriku, darahku sudah mulai dicurahkan sebagai persembahan
dan saat kematianku sudah dekat.
Aku telah mengakhiri pertandingan yang baik, aku telah mencapai garis
akhir dan aku telah memilihara iman.
Sekarang telah tersedia bagiku mahkota kebenaran yang akan dikaruniakan
kepadaku oleh Tuhan, Hakim yang adil, pada hariNya; tetapi bukan hanya
kepadaku, melainkan juga kepada semua orang yang merindukan kedatanganNya”
(II Timotius 4:6-8).
Yesus Kristus berjanji murid-muridNya:
”Di rumah BapaKu banyak tempat tinggal. Jika tidak demikian, tentu Aku
mengatakannya kepadamu. Sebab Aku pergi ke situ untuk menyediakan tempat bagimu.
Dan apabila Aku telah pergi ke situ dan telah menyediakan tempat bagimu,
Aku akan datang kembali dan membawa kamu ke tempatKu, supaya di tempat di mana
Aku berada, kamupun berada (Yohanes 14:2-3).
Mungkin kita mengalami percubaan dan penderitaan sekarang ini, tetapi kita mengetahui bahawa:
”Sebab penderitaan ringan yang sekarang ini mengerjakan bagi kami kemuliaan
kekal yang melebihi segala-galanya, jauh lebih besar daripada penderitaan kami.
Sebab kami tidak memperhatikan yang kelihatan, melainkan yang tak kelihatan,
kerana yang kelihatan adalah sementara, sedangkan yang tak kelihatan adalah kekal”
Kerana kami tahu, bahawa jika khemah tempat kediaman kita di bumi ini dibongkar,
Allah telah menyediakan suatu tempat kediaman di syurga bagi kita, suatu tempat
kediaman yang kekal, yang tidak dibuat oleh tangan manusia.
  
Maka oleh kerana itu hati kami senantiasa tabah, meskipun kami sadar, bahawa selama kami mendiami tubuh ini, kami masih jauh dari Tuhan,
-- sebab hidup kami ini adalah hidup kerana percaya, bukan kerana melihat --
tetapi hati kami tabah, dan terlebih suka kami beralih dari tubuh ini untuk menetap pada Tuhan”
 (II Korintus 4:17-18; 5:1; 6-8).
            Pengharapan orang Kristian adalah kedatanganYesus Kristus yang kedua. Pada waktu itu, tubuh kita akan diubahkan ”sehingga serupa dengan tubuhNya yang mulia” (Filipi 3:21). Sekarang ini ”belum nyata apa keadaan kita kelak; akan tetapi kita tahu, bahawa apabila Kristus menyatakan diriNya, kita akan menjadi sama seperti Dia, sebab kita akan melihat Dia dalam keadaanNya yang sebenarnya” (I Yohanes 3:2).

0 comments

Post a Comment